zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De beste zeven tips om uzelf Personal te ''Branden''

Door: Wout Plevier,   09-12-2013,   11:45 uur
 

Hoe zet u zichzelf met vertrouwen neer? Hoe stijgt u werkelijk uit boven de middenmoot? Hoe onderscheidt u zichzelf professioneel? Hoe krijgt u de gunfactor? In het vorige artikel heeft u de valkuilen van Personal Branding geleerd. In dit artikel krijgt u zeven tips om uzelf krachtig te positioneren en boven de grote middenmoot uit te blinken. Pas ze direct toe! De drie leukste reacties ontvangen een VIP toegang tot ons online learning systeem Snellezen. Einddatum reacties aankomende vrijdag!


Maak van uzelf een merk met deze zeven tips.


 
1.Doe grondig zelfonderzoek. Waar bent u echt goed in? Waar ligt uw passie? Welke talenten kunt u inzetten om dat naar buiten te brengen? Maak desnoods een duidelijke SWOT-analyse om dit naar boven te krijgen. Personal branding begint bij het vinden van uw ultieme kracht, uw beste Ik, met al uw talent en passie en ook bewustzijn van wat u absoluut niet kunt of leuk vindt. Ook een 'elevator pitch' kan u helpen om duidelijk te krijgen wie u bent en waar u voor staat!

Krijgt u de antwoorden op bovenstaande vragen niet duidelijk? Neem dan contact met me op. Ik heb een opdracht voor u klaarliggen die u hierbij helpt.

2. Ontwikkel uw ABCD-tje van personal branding:
A. Anders zijn
Durf anders te zijn dan anderen op een professionele manier. Vraag uzelf af wat u uniek maakt. Wat is uw niche binnen uw vakgebied?Hoe kunt u klanten op een unieke manier helpen een oplossing te vinden voor hun probleem?
B. Bouwfactor
Ontwikkel uw bouwfactor: creëer een herkenbaar, consistent beeld wie u wilt zijn en wat u precies kunt en zorg dat dit een hoge mate van professionaliteit uitstraalt. Zorg dat uw klanten dat beeld gaan herkennen en dat ze weten, dat ze daarop kunnen bouwen vertrouwen.
C. Congruentie
Zorg dat alle onderdelen van uw merk congruent zijn en overeenkomen met het beeld dat u wilt scheppen. Als u een callcenter heeft dat pretendeert snel te anticiperen, dan is het incongruent als het lange tijd duurt voordat iemand u terugbelt. 
D. Doorpakken
Personal branding past precies bij de snelheid en de vraagstukken van deze tijd. Een klant wil authenticiteit, eerlijkheid, persoonlijkheid en ook snelheid. Men wil direct door kunnen pakken en onmiddellijk een goed antwoord op een vraag krijgen. Bedien uw omgeving proactief. Heeft iemand hulp nodig? Biedt het aan. Breng mensen in uw netwerk die elkaar nodig hebben met elkaar in verbinding.
 
3. Creeer een 'buzz' door uw verhaal herhaaldelijk op een leuke manier met uw online en offline omgeving te delen. Stel, uw basisverhaal is op orde, u heeft een goed zelfinzicht, bent onderscheidend naar de markt en kunt dit duidelijk vertellen. Dan biedt een website goede mogelijkheden om dit te versterken. Vroeger vond men AIDA een goed model om klanten binnen te trekken. AIDA staat voor attention, interest, desire, action. Helaas klopt deze manier niet (meer). Ten eerste maakt een klant niet op basis van hiërarchie maar op basis van emotie en/of intuitie beslissingen (95%). Ten tweede wil een klant eerst actie. Daarna kan het verlangen ('desire') aangewakkerd worden. Dit leidt tot werkelijke interesse, waardoor men er echt aandacht aan zal geven en werk van zal maken.

Verras mensen dus door ze uw talent aan te bieden in de vorm van hulp op maat! Voor u in de praktijk: loopt uw team tegen een probleem aan? Verras hen met een samenvatting van een boek of een interessant citaat uit een boek om anders tegen zaken aan te kunnen gaan kijken. Initieer een inspiratiesessie om tot oplossingen te komen.

4. Zorg voor een heel goede en waardevolle contentstrategie. Geef e-books weg, verspreidt nuttige blogs en videoblogs, die werkelijk direct antwoord geven op vragen, behoeften en problemen van uw doelgroep (bijvoorbeeld onthoud namen).

Praktisch: help mensen op weg door ze iets te geven waar ze verder mee kunnen. Bouw door uw acties vertrouwen op. Dit versterkt uw personal brand. U creëert interactie en wordt waardevol voor uw doelgroep. Bijkomend voordeel is dat zoekmachines u ook aantrekkelijker zullen vinden.

5. Versterk uw verhalen met liveregistraties van klanten die vertellen wat u hebt gedaan en tot welk resultaat dit heeft geleid [link naar voorbeeld]. Gebruik live videoblogs. Maak zo veel mogelijk gebruik van referenties die op aanvraag benaderbaar zijn. Versterk uw merk door interviews te houden met experts in de markt die uw boodschap ook uitdragen. In het klein: vraag regelmatig om feedback van uw omgeving en verbeter uzelf zichtbaar elke dag! Meet de tevredenheid over de zaken waar u invloed op heeft.

6. Geef uw klanten, eventueel in ruil voor hun feedback, een cadeau: uw laatste e-book, een gratis update van een product, een gratis teamsessie enzovoorts. Stimuleer anderen om uw ambassadeur te worden door uitzonderlijk goed met ze om te gaan. Apple heeft een legioen aan gratis ambassadeurs, omdat ze een behoefte zo invullen dat iedereen uitkijkt naar de volgende update.

7. Creëer continue beleving. Wees een inspiratiebron voor uzelf en uw omgeving. Leer mensen hoe ze hun vrije associatieve vermogen weer kunnen ontwikkelen. Inspireer mensen tot andere ideeën, andere denkwijzen en doe het met passie. Mensen zullen zich tot u aangetrokken voelen als tot een magneet.
 
Deze tips werken voor managers, directieleden, bedrijven, zzp-ers en werknemers. Heeft u een vraag of wens naar aanleiding van dit artikel of zoekt u een geïnspireerde spreker die Personal Branding aan uw team of organisatie kan leren? Neem dan contact met Wout Plevier op!

 
 Doorsturen    8 reacties

 
 
poll
Vindt u het een nuttig artikel?
 
Ja
Nee
Ik ben benieuwd naar de effecten als ik het heb toegepast!
 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Najat Berrzal  |   | 
11-12-2013
 | 
10:11 uur
Wil niet echt lukken met die reacties :D Waar is het misgegaan?

Ik lees me al jaren in over van alles rondom internettmarketing en merk dat ik negen van de tien keer dezelfde tekst maar iedere keer in een andere vorm.

Ik mis vaak concrete voorbeelden om voor mijzelf te bedenken of ik de boodschap zo begrepen heb als bedoeld door de achrijver. Of is dat iets wat pas vertelt wordt in de peperdure workshops die tegenwoordig als paddestoelen uit de grond komen?

Mijn mening is dat de ivestering voor een online bedrijf hetzelfde blijft als voor een ofline bedrijf. Voor elke euro die je ofline zou moeten spenderen zul je online mi imaal een half uur gericht moeten besteden aan het bouwen van je business.
Freerk  |   | 
13-12-2013
 | 
08:59 uur
Het artikel begint heel ''hoopvol'', en ik denk dat met name wel wat meer doorgegaan had kunnen worden met de elevator pitch. Zelf zie ik dat als een heel nuttig instrument, en dan vooral hoe je kunt reageren op kritische vragen. Leuk, zo'n verhaaltje, maar waarin onderscheid je je, waarom zou ik voor jou kiezen, etc.
Met de punten 2 en 3 kunnen de meeste mensen denk ik ook nog wel iets, maar daarna slaat het artikel wat mij betreft door. Welke gemiddelde zzp-er is op deze manier per Personal Branding bezig? e-books? Videoblogs? Ik ben bang dat je daarmee 90% van je publiek van je vervreemd hebt, en dat ik jammer van het eerste deel van het artikel.
Wout Plevier  |   | 
13-12-2013
 | 
13:43 uur
@ Najat Dank je voor je leuke reactie.

internet gaat heel snel. Het biedt ook heel veel kansen maar je kunt er ook in verzuipen. We hebben de afgelopen jaren wel een stuk of 10 updates van google gehad. Sommige zijn heel rigoreus te noemen. Ik heb niets te winnen met promoten van online marketing maar ben ervaringsdeskundige van 4 organisaties die heel veel geld hebben gekost en te weinig hebben opgeleverd.

Dus heb ik me er nu zelf in verdiept door de beste deskundigen te bezoeken op online marketing en hun lessen te leren voor online funderen van mijn eigen propositie.

De meest recente update van google heeft er voor gezorgd dat trucs niet meer werken, zo maar linkjes plaatsen ook niet, zo maar woorden optimaliseren ook niet. Het draait nu om vertalen van je dienst in waardevolle content en deze beschikbaar stellen voor je beoogde publiek. Door goede content kun je je authoriteit laten zien, door dit vrij beschikbaar te stellen geef je anderen gelegenheid je te onderzoeken, als men je dan leuk vindt, zal men je ook geregeld liken en via google+ willen verspreiden. Daarmee verhoog je je waarde voor google.

Deze content moet direct antwoord geven op de elementaire problemen of vragen en je dient authentiek, eerlijk en in eerste instantie zonder winst oogmerk dit beschikbaar stellen. Kortom laat mensen jou eerst uitproberen, bouw rustig het contact op, bouw een lijst met werkelijke aanhangers die het leuk vinden wat je doet en hoe je dit doet en wellicht leidt een dergelijke funnel dan tot financieel resultaat.

De basis is dus gefundeerd je propositie helder voor ogen blijven houden, waarom doe je wat je doet, hoe je dat dan en wat doe je dan precies in gedrag? Hoe straal je dit uit naar je omgeving. Daarna volgt het verbinden met je doelgroep. Internet is een vorm die veel kan brengen en je relatief snel in contact kan brengen met een grote groep mensen. Echter zonder te weinig visie, zonder een duurzame gedachte, zonder waardevolle content, zonder echt onderscheidend te zijn, zonder tijd om continue campagnes te voeren, is het moeilijk om te winnen bij Google.

Het is goed om kritisch te zijn naar dit soort dingen. Ik geloof echt in meer delen zonder winstoogmerk. Resultaten komen daarna wel…net als in een ''normale relatie''.

Nogmaals dank je voor de feedback en een gratis online learning snellezen is coming your way! Zend je nog even je mail addres?
Wout Plevier  |   | 
13-12-2013
 | 
14:07 uur
@Freerk - Dank je voor de mooie reactie. Ik ben het met je eens dat elevator pitch je kan helpen om je boodschap helder te krijgen en ook te onderzoeken hoe goed je propositie opgewassen is tegen kritische vragen.

De eerste 2 tips vormen de basis van offline en online marketing. Waarom doe je wat je doet? Hoe doe je dit dan precies? Wat doe je dan precies? Waarin vorm je de niche ten opzichte van je concullega's en hoe straal je dit precies uit?

Je tweede opmerking vind ik zelf nog interessanter. Het maakt natuurlijk uit wat voor type ZZP-er je bent. Werk je alleen in opdracht van andere bureaus dan is de elevator pitch belangrijker dan de online marketing zaken.

Het online gedeelte waarin je personal branding vormgeeft met e-books, videoblogs, audiofiles, gratis artikelen is vooral gericht op de ZZP-er en ook bedrijven die een duidelijk onderscheid op internet willen gaan maken. Die zichzelf echt willen positioneren en een florerende online website willen hebben. Dit is puur gebaseerd op de nieuwste impuls van Google dat in 2014 dit het meest belangrijk wordt om zelf beter hoger in de ranking te komen. Google onderscheidt nu nog meer als andere jaren op werkelijke toegevoegde waarde, een super contentstrategie, vindbaarheid op hoe je bezoekers je waarderen. Linkbuilding, Zoekwoorden et cetera spelen nog wel mee maar worden om duurzaam jezelf te positioneren minder belangrijk. Het draait nu om laten zien wat je werkelijke toegevoegde waarde is door je kennis vrij te delen.

In mijn ervaring zie ik dat heel veel ZZP-ers en ook bedrijven niet weten hoe dit werkelijk werkt. Daardoor betalen ze veel geld aan SEO Marketingbureau's met eigenlijk veel te laag rendement. Heb je wel eens een bureau gezien die no cure no pay een marketingcampagne voor je wil uitvoeren puur op basis van salesconversie?

Jezelf offline goed pitchen blijft belangrijk. Maar wil je jezelf ook online goed positioneren, dan dien je je propositie en boodschap kraakhelder te hebben. Je wilt juist vindbaar worden, omdat je ''the magic bullet'' bent op de problemen van je doelgroep. Je dient de drempel zo laag te maken, zodat men je kan onderzoeken en uitproberen. Hierdoor bouw je uiteindelijk vertrouwen op en zal een groot deel van je bezoekers ook met je in gesprek willen.

Webinars, e-books, artikelen, videoblogs zijn allemaal middelen die met de juiste strategie je zichtbaarheid en daarmee je propositie vergroten.

Juist ZZP-ers hebben hier te weinig kaas van gegeten. Voornamelijk ook omdat ze niet het budget hebben voor grote marketingcampagnes. Dus mocht je tot die categorie behoren. Neem dan contact met me op en je krijgt gratis advies over je propositie. Niet omdat ik er geld mee wil verdienen maar omdat ik vind dat mensen meer kennis met elkaar mogen gaan delen die hen vooruit helpt.

Stuur je me nog even je emailadres toe? Dan melden we je aan voor de complete online training Snellezen voor Professionals. Normaal €289 en nu uit dank voor je leuke bijdrage gratis! Veel plezier!
NumoQuest®  |   | 
20-12-2013
 | 
06:45 uur
Ik kan me wel vinden in een aantal punten van uw artikel.

EQ/IQ
Probleem is een beetje dat het hele EQ/IQ verhaal al lang een beste tijd heeft gehad.
De reden? Door het persoonlijke belang en de on line mogelijkheden is het telkens maar weer een beetje de vraag of iemand werkelijk als zichzelf uit testen naar voren komt. Een ieder wil namelijk die baan.... toch?

ZZP'ers
Ik hoor Balkenende nog iets roepen dat hij de VOC mentaliteit zo mistte. Hij deed zijn naam eer aan door zijn zakken te vullen na zijn politieke debacle. We hoorde Donner kwelen,'Iedereen in de zzp, goed voor de zzp'er, goed voor de economie.' Met een 'u kletst maar wat uit uw nekhaar,'tegen een journalist die hem de vraag stelde dat hij de enige was voor het VPschap bij de Raad van State'. Vervolgens ging Donner zacht in dat pluche zitten.

Vaste aanstellingen hebben zijn langste tijd gehad. U moet zich instellen op veranderende markten, veranderend werk, u moet zich instellen niet langer meer hetzelfde in uw carriere te doen.' zei Kamp. Natuurlijk heeft hij met alle marktperikelen als politicus niets te maken. Er zal goed voor hem worden gezorgd.

Die ZZP-er? Die mag het zelf uitzoeken in zijn eigen 'Participatie samenleving' door de VVD bdacht. Heel VOC betekend dat voor de zzp'er dat die aan de goden is overgeleverd want rechten? Die heeft die vrijwel niet meer.

Kop boven het maaiveld?
Ik kan u vertellen wat dat voor 99% van de zzp'ers betekend. Geen uitzicht op een opdracht. Want je mag een crack zijn in je vak, iemand die 'vol' van zichzelf is, daar zit men niet zo op te wachten.

Realiteit?
Dat weet u natuurlijk ook. Er zijn veel criteria die men hanteerd iemand af te wijzen. Diegenen die uit de eerste selectie ronde boven op de tafel komt te liggen, niet automatisch de beste kandidaat. Wel de meeste steekwoorden in het cv.

Zelfinzicht
Zelfinzicht bereik je niet door het maken van die of gene assessment. Dat geeft je een aardig beeld op, maar nog niet eens onafhankelijk en zeker niet je natuurlijke aanleg of softskills. Lastige is namelijk, hoe graag je soms wil geloven in dergelijke uitkomsten, dat je natuur altijd weer sterker is.

En je hebt helaas geen onafhankelijke methode juist dat te kunnen toetsen.

Jammer genoeg komt menig een aan de volgende stappen helemaal niet eens meer toe.
WoutPlevier  |   | 
20-12-2013
 | 
09:20 uur
@numoquest dank je voor je reactie. Ik ervaar het niet zo. Kwaliteit, werkelijke Customer intimacy, goed branden van je precies doet en waar je je positief onderscheid zijn wel degelijk aspecten die helpen bij verkoop.

Ik vind dat je Zelfinzicht kun je op heel veel manieren kunt krijgen gesprekken, feedback van klanten, testen en assessment werken allemaal.

Het probleem is meestal dat de persoon, ZZP er of zelfs organisaties zich niet congruent kan presenteren met impact. Daar is dit artikel op gericht.

Ik heb zelf het politieke aspect helemaal losgelaten waarbij ik wel kijk naar trends en regels. Dit omdat democratie in deze vorm en tijd helemaal niet werkt. Kijk maar hoe lang ze erover doen om een echte oplossing te vinden!

Zet m op en toch schouders eronder en positief blijven!

Stuur je me nog je email dan meld ik je aan voor de online Learning Snellezen!

Dank je voor je goede reactie!
Marlies van der Meer  |   | 
30-12-2013
 | 
11:54 uur
Belangrijk voor personal branding is dat je je consequent op die onderwerpen richt waarin jij deskundig bent en die deel uitmaken van je dienstverlening. Hoe vaker jij het over dezelfde onderwerpen hebt, hoe eerder mensen jou met die onderwerpen gaan associeren.
Doordat Wout het, hier bij managersonline, steeds heeft over personal branding, zie ik hem als een personal branding deskundige/expert. Maar in zijn bio, onderaan het artikel, lees ik dat hij zich juist richt op snel leren lezen. Dus vanuit personal branding oogpunt kan hij beter artikelen schrijven over snel leren lezen. Tenzij personal branding advies ook deel uitmaakt van zijn dienstverlening, maar dan verwacht ik dat terug te zien in zijn bio.
Dus je bio, je boodschappen (in vorm van artikelen; social media; interviews etc) en je bedrijf (je dienstverlening) moeten congruent zijn.
Wout  |   | 
6-01-2014
 | 
23:38 uur
@Marlies, klopt! Dank je voor je goede reactie. Je dient apart, betrouwbaar en consequent te zijn. Mensen dienen een duidelijk gevoel te krijgen bij wat je doet.

Ik heb 2 richtingen die elk een brand vormen. In eerste instantie ben ik expert in Breinpower: hier heb ik 13 jaar onderzoek naar gedaan. Kortom hoe werkt het brein precies en wat voor uitwerking heeft dat op leren en ontwikkelen van jezelf als manager.

Daarom blog ik op managersonline altijd over managementonderwerpen die de invloed van de manager direct kunnen verhogen: personal branding, coaching, verandermanagement, tijdindeling, snellezen, teamvorming. Wellicht is de term trainer / coach breinvriendelijk werken voor managers een goede titel!

De tweede brand is Snellezen Dit vormt een niche en daarom staat deze apart vermeld. De essentie is vanuit het brein gezien hetzelfde.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10